El centre


El centre es localitza en el Barri de Gràcia, al costat del park Güell en el carrer de Riera de Can Toda 29 – 31


L’escolarització comença en l’etapa anomenada llar d’infants, on es vol oferir als infants la possibilitat de relacionar-se amb els nens de la seva edat i amb adults que no són els propis pares. En aquest inici d’una nova etapa del seu desenvolupament, la funció de l’escola és vetllar pel bon desenvolupament físic i psíquic, potenciar l’autonomia personal i educar els sentits.

La següent etapa és l’educació infantil que esdevé entre les edats compreses dels 3 als 5 anys. És l’etapa dels primers cursos de la vida escolar dels nens i les nenes. Es vol crear un clima agradable per adaptar-se a l’escola. Es prioritza la relació personal, la comunicació fluida, la implicació conjunta i la complicitat entre la família i l’escola.

La tercera etapa és l’educació primària, en aquesta etapa els nens i nenes estan oberts al  coneixement i a l’aprenentatge. Es treballa perquè l’alumnat aconsegueixi autonomia, criteri propi, madures personal, iniciativa i motivació. L’aprenentatge es fonamenta a través de l’assoliment progressiu de les competències bàsiques.

La quarta etapa és l’educació secundària obligatòria, és fonamental pel desenvolupament i per a la construcció d’una personalitat definida. Des del centre es vol fer un seguiment molt proper i personalitzat de l’alumnat del moment en que es troba cm del dia a dia. S’identifiquen amb un aprenentatge significatiu de qualitat.

Finalment trobem el batxillerat on opten per un batxillerat de qualitat fonamentat amb rigor, acompanyament personal, es potencia l’ús de llengües estrangeres.

A continuació mostrarem 10 elements del Projecte Educatiu de Centre.


ELEMENT SIGNIFICATIU PEC CENTRE EDUCATIU
ACOMPLEIX/ NO S’ACOMPLEIX. JUSTIFICA
El col·legi promou un estil d’educació que incorpora els valors evangèlics.
L’escola pertany a una institució evangèlica, anomenada Jesuïtes. Realitzen en tots els cursos l’assignatura de Religió i els alumnes tenen l’oportunitat de fer Catequesis en el centre.
Es fonamenta un aprenentatge personal en el seu alumnat.
En general l’aprenentatge és per tots els alumnes, però el centre disposa de classes de reforç per ajudar als alumnes que l’aprenentatge és més lent.
Es fonamenta la integració social del nostre alumnat mitjançant una participació activa
Tots els alumnes tenen els mateixos drets i deures i són respectats com a persones.
Establir una relació dinàmica entre els educadors, família i alumnat, que permeti donar continuïtat la funció educativa.
En el centre l’acció educativa no només recau importància en l’escola, sinó que les famílies tenen molt a aportar, per tant sí que es dona molta importància a aquest triangle alumne-família-escola.
L’escola és inclusiva, no exclou a ningú.
El centre compleix amb aquest element, ja que en la gran majoria de les classes hi ha un alumne Xinès, en tercer de la E.S.O. hi ha un alumne Marroquí i també un alumne Sud Americà. Per tant, ens trobem que el centre en aquest aspecte és inclusiva però cal remarcar que l’escola és concertada, dada rellevant per a moltes famílies.
Es busca un desenvolupament integral de la persona, que s’obri socialment als altres i que trobi un sentit profund a la seva vida.
En el centre el que es busca és una formació global de l’alumne, volen transmetre a persones amb valors evangèlics i volen formar a persones competents en tots els sentits.
Formació permanent de l’equip docent del centre.
L’equip docent cada any inverteix hores en el seu aprenentatge i reciclatge de coneixements.
El procés d’aprenentatge es rigorós, exigent, personalitza’t i adaptat a les possibilitats i capacitats de cada alumne.
En aquest punt, sí que l’aprenentatge és exigent i rigorós. En molts casos també l’aprenentatge és personalitzat, els alumnes tenen a la seva disposició un tutor per realitzar tutories, una psicòloga i altres recursos.
L’acció educativa es fonamenta amb l’equip docent i aquests, tenen molt en compte les famílies, de tal manera que tots units al final desenvolupen a l’alumne en tots els àmbits.
Cada alumne és un món, però la mesura del possible s’intenta que les famílies també formin part del procés educatiu del seu fill. Qualsevol dubte pot enviar una nota, un correu electrònic al seu tutor per resoldre possibles dubtes.
Els idiomes formen un pilar fonamental dins l’acció educativa.
El centre disposa de diversos projectes d’idiomes e intercanvis amb diversos països, com Regne Unit, França, Alemanya.

 Finalment mostrarem una entrevista amb la directora:


1.    Com està estructurada l’escola? En quants departaments?

L’escola està estructurada es llar d’infants, infantil, primària, secundària i batxillerat.

Trobem 3 línees pel que fa la primària i 1r d’ESO i a partir d’aquí son 2 línees fins a batxillerat. Cada línea té un tutor d’aula i cada cicle un coordinador. Actualment hi ha 3 coordinadors de cicles. Pel que fa l’estructura acadèmica trobem 1 cap d’estudis d’ESO i Batxillerat que coordina 4 departaments, actualment àmbits (llengües i comunicació, científic matemàtic, llengües estrangeres i aprendre a aprendre. També trobem un 5è àmbit que està pendent de sortir en els pròxims anys que seria l’artístic i expressió corporal que inclouria tot el que té a veure amb la música, visuals, etc.

Finalment to el que coordina això es la direcció que és la màxima responsable de que tot sortir correctament.

2.    Hi ha algun requisit per entrar a l’escola?

L’únic requisit que hi ha per entrar a l’escola es l’oficial que és el que diu la Generalitat de Catalunya. També dir que l’escola contempla lla possibilitat d’ajudes econòmiques en cas de que alguna família ho necessites. 

3.    Com descriuries l’educació a l’escola? Quins valors volen destacar?

És una escola oberta a tothom on l’eix principal recau en la pedagogia ignasiana. Aquesta pedagogia promou els valors de l’evangeli i la seva missió. També l’escola promou una competència social de creixement interior on la persona ha de ser capaç de fer una reflexió interior.

En termes generals, el que es vol aconseguir es fer créixer a l’alumne com a persona  treballant i descobrint els valors que ell mateix porta dins seu.

4.    El PEC diu “Volem educar a persones autònomes i lliures, compromeses socialment amb la millora del seu entorn proper i de la resta de la societat.” Com realitza l’escola aquest compromís social i la millora del seu entorn?

Aquesta millora social del seu entorn es realitzen mitjançant campanyes solidaries i projectes d’escola com el de recollir joguines, actualment en procés. També hi ha una matèria obligada al batxillerat, anomenada projecte social on els alumnes han de realitzar un voluntariat.

5.    Creu que el procés d’aprenentatge és rigorós i exigent però s’adapta a les necessitats de l’alumne?

El procés d’aprenentatge de l’alumne sempre es rigorós i el marca la llei però en cap cas es l’únic requisit. Es realitzen adaptacions curriculars o plans individualitzats per exemple en esportistes d’elit que tenen competicions i no poden anar a l’hora de classe que toca.

6.    Quines accions fa l’escola per promoure el desenvolupament integral dels alumnes?

L’escola entén com a desenvolupament integral de la persona per una banda la dimensió d’aquest i per l’altre l’ intel·ligència espiritual. Des de l’equip de pastoral realitzen diverses activitats per promoure això com poden ser els tallers d’interioritat.

7.    Els professors realitzen una atenció personalitzada als alumnes?

L’escola ofereix classes de reforç o complementàries pels alumnes que ho necessitin. A part, a les classes de matemàtiques e idiomes divideixen els alumnes en funció de les seves necessitats per tal de que la classe transcorri-hi el millor possible.

8.    L’escola intenta que les famílies participin en l’acció educativa?

Les famílies es una peça clau e imprescindible per al bon funcionament del centre. Es comuniquen amb elles a través de reunions i de l’AMPA. Si alguna cosa no funciona correctament a algun grup o classe és fa un comunicat a l’AMPA per que ho sàpiguen.

9.    Els idiomes formen un pilar fonamental dins de l’acció educativa?

Els idiomes es una part molt important dins de l’escola. La innovació metodològica en general i la incorporació de les TIC a l’aula es una de les parts fonamentals a l’hora d’ensenyar els idiomes a l’escola.

10.  Els docents estan en formació constant? Com/quan ho fan?

Els docents sempre estan en formació. Mitjançant convocatòries al llard del curs hi ha un seguiment exhaustiu de que fan i com ho realitzen. També cada any van a cursos per formar-se i així poder ensenyar noves metodologies d’aprenentatge als alumnes.

11.  L’escola dona importància a L’Educació Física?

La importància que se li dona a l’Educació Física al centre és màxima. Aquesta, està dins de l’àmbit del departament d’aprendre a aprendre. El docent sempre participa en qualsevol reunió de departament, claustre, de professors que es realitzi al centre ja que és un professor més. Existeixen diferents activitats per part del centre que potencien aquesta àrea com pot ser una mini olimpíada que és realitza cada any entre els diferents cursos de secundària i batxillerat o la participació dels alumnes a diferents curses populars com pot ser la Pàlcam.

12.  Quines activitats extraescolars es poden realitzar a l’escola?

Existeixen diferents possibilitats de realització d’activitats extraescolar entre les quals destaca el bàsquet per sobre de les demes.

13.  Quines activitats realitza l’escola per crear uns bons hàbits alimentaris? Menjador, etc...

Periòdicament es realitzen reunions amb els responsables del menjador per a saber com està el tema, quins comportaments es donen al menjador i realitzar un control nutricional dels alumnes que es queden a menjar i per poder portar a terme diferents innovacions o canvis en el menú dels alumnes.

També cal destacar que ara se’ls està donant feedbacks sobre uns bons hàbits higiènics i porten el control de que es rentin les mans, sobretot en els més petits, abans de que seguin a taula.

14.  Quina és la importància que li doneu a l’esmorzar?

Pel que fa l’esmorzar realitzen reunions abans de les excursions amb els pares per tal de que controlin que duen els seus fills i que poden prendre o no en aquella hora, ja que és amb el que aguantaran tot el matí fins al migdia a l’hora de dinar.


Els diferents espais del centre


Les aules és l’espai on l’alumnat i el professorat comparteixen la majories d’hores lectives, aquestes aules està equipades amb pupitres per a cada alumne, amb una pissarra manual i una altre digital amb connexió a Internet. Una novetat tecnològica és que cada alumne te el seu ordenador portàtil finançat per l’escola i l’alumnat. Aquest ordenador no es pot treure de l’aula fins a la finalització del curs escolar. 



 




El gimnàs és l’espai on el professor d’Educació Física imparteix les seves classes. Aquest espais està compartit amb els dos professors de primària, d’aquesta manera algunes sessions es  superposen i un dels professors ha d’utilitzar el pati central per realitzar la dinàmica de classe.

El gimnàs es troba situat al soterrani, per tant és un espai cobert amb una sala de material on es guarda tot el necessari per dur a terme les sessions. 





El menjador és l’espai destinat a l’àpat del migdia, els alumnes de l’escola poden decidir dinar a casa o al centre. Durant el dinar hi ha monitors d’una empresa externa, que controlen el funcionament adequat. Els alumnes tenen una hora i trenta minuts per poder dinar. Si acaben abans tenen temps d’esbarjo fins les 15 hores que comencen les classes.






És la zona destinada a l’assignatura de Música on realitzen dues hores setmanals. Dins de l’aula es troben unes cadires on es seuen els alumnes i un piano. Els alumnes tenen suport d’un llibre i del seu instrument musical, el més predominant és la flauta.








En el centre trobem dues sales d’ordenadors on és habitual utilitzar aquests espais per a la realització de les classes amb un suport digital.  Aquestes aules estan equipades amb una trentena d’ordenadors.





El pati de l'estadi és la zona d’esbarjo de 3r, 4t i batxillerat. S’utilitza en algunes sessions d’Educació Física, ja que disposa d’una pista d’atletisme, cistelles i porteries.












El pati central està ubicat en el mig dels dos edificis, l’hora d’esbarjo es realitza tant en el pati central com en el pati de l’estadi. El pati està ben equipat pel que fa a porteries, frontó i cistelles de bàsquet amb les seves línies reglamentàries. També hi trobem una sala de material amb allò imprescindible. 









La sala polivalent és una sala que l’utilitza l’educació infantil per realitzar un aprenentatge motor. L’aula disposa de material per realitzar les sessions. Aquesta aula està disponible de 9 a 11 hores del matí, ja que més tard de les 11 hores és fa ús com a menjador tal i com podem veure.





És l’espai destinat per realitzar la matèria de Tecnologia i Ciències Naturals, en aquest espai els alumnes disposen de diferents d’eines com soldadors, suro, fusta, cartolines etc. per poder seguir amb la matèria de Tecnologia i  provetes, termòmetres, microscopis etc. per a l’assignatura de Ciències Naturals.







És una zona habilitada per realitzar l’esbarjo dels alumnes d’educació infantil, 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada