En aquest punt donarem a conèixer els usos de les TAC al
centre. pel que fa la gestió de les notes, treballs, correus, dins de l’escola,
el centre te contractada una plataforma de Google des de fa 1 any. Aquest
servei no és gratuït, però l’escola considerava que era imprescindible seguir
els avenços de les noves tecnologies. Aquesta plataforma permet als alumnes
pujar treballs dins d’un límit establer pel professor i així aquest, s’assegura
que el presentin a l’hora prèviament acordada. La dinàmica l’hem pogut observar
en els alumnes de batxillerat.
Presentada la plataforma que utilitzen
dia a dia, la Fundació Jesuïtes ha creat diverses aplicacions dins de la
plataforma per poder gestionar, administrar, organitzar-se i seguir els
coneixements dels estudiants. Per exemple, dins de la plataforma trobem la
pestanya de R2M, aquesta aplicació permet als docents penjar treballs,
projectes, presentacions per tal que altres professors de les escoles Jesuïtes
puguin fer-ne ús. Una altra pestanya es diu Serveis, aquesta permet avisar
sobre possibles incidències que hagin passat durant el transcurs del dia. Les
incidències poden ser tant informàtiques com de manteniment. Una altra pestanya
és Infantil, aquesta permet als alumnes a seguir el procés educatiu i resoldre
possibles dubtes. Per exemple, si el docent explica en la classe teòrica sobre
les parts del cos humà, en aquesta pestanya, l’alumne podrà entrar i diferenciar
les diferents parts del cos d’una manera més didàctica. Per últim tenim el
Directori, aquest permet veure el perfil del professorat (Biografia, matèries
que imparteix, titulacions etc.)
També ens ha cridat l’atenció que en
cada classe, de primer a quart de la E.S.O trobem un responsable referent a
l’ús de les TAC. Aquest alumne és l’encarregat d’assistir a reunions
periòdiques durant els curs, dites reunions són
anomenades “Expert TIC”. Una vegada l’alumne adquireix els coneixements
explicats a la reunió sobre el funcionament de les tecnologies emprades a
l’escola, aquest és l’encarregat de transmetre la informació a la resta de
companys de classe.
Aprofundit una mica més hem pogut
realitzar una entrevista amb Gloria Espuña, cap d’estudis de la E.S.O. Durant
l’entrevista, ens ha explicat que la majoria de professors utilitzen les TIC
pel dur a terme les classes presencials, tot i que alguns professors tenen més
dificultats que d’altres, tal com cita Gras; Cano, Cano (2004) hi ha cursos de
Tic que el seu propòsit és entrenar a
professors que tenen, en general, habilitats informàtiques limitades, a fer
servir eines de TIC en la pràctica docent. Tot i que els llicenciats més
recents han tingut algunes oportunitats d’aprendre i de practicar-les, els
professors més veterans van començar la carrera docent abans que es
desenvolupés l’ús dels ordinadors en l’ensenyament. Els esforços
d’actualització de coneixements en aquest sentit són necessàriament lents i
costosos, però amb un potencial educatiu
gran.
Com hem comentat amb anterioritat la
gran majoria dels professors utilitzen la plataforma de google sites. Aquesta
eina permet que el docent creï un espai virtual on penja diferents documents i
tasques que han de realitzar els alumnes. Però l’aprenentatge no finalitza
aquí, sinó que els alumnes treballen per grups i creen un altre sites per
lliurar els treballs, presentacions i finalment realitzen diferents maneres
d’avaluació, com la coavaluació, on els alumnes són els encarregats
d’avaluar-se seguint una rubrica pautada amb uns indicadors.
L’època en que vivim, l’ordinador s’està convertint ràpidament en el dispositiu d’ajut
més versàtil en el procés
d’ensenyament-aprenentatge. La incorporació de les Tecnologies de la
Informació i la Comunicació (TIC), via els ordinadors presenta avantatges
respecte del tractament didàctic tradicional de les matèries, aquestes
avantatges com exposen Gras,
Cano, Cano (2004) poden ser:
-
Les TIC són
molt motivadores i, d’entrada poden ser interessants als alumnes
-
Amb un
programa adequat, un ordenador permet molta més interactivitat que altres
mitjans educatius
-
S’hi poden
simular situacions experimentals complexes, costoses o perilloses
-
Mitjançant
recerques en Internet, fulls de càlcul, presentacions, pàgines web etc. Els
alumnes poden fer i presentar treballs de qualitat, i aprendre activament
-
Les
telecomunicacions aporten recursos del món a les aules, i les comunicacions
entre sí.
D’aquesta manera Area, Gros i
Marzal (2008) posen de manifest que els professors han d’abandonar la
concepció́ purament distribuïdora d’informació́: han de focalitzar la seva
feina en dissenyar ambients d’aprenentatge, implicant l’alumnat en activitats
que resultin adients i acompanyant-los durant el procés d’aprenentatge.
Per la seva banda Albion (1999) indica que els programes de formació́ del
professorat han de preparar als graduats tant en habilitats en l’ús de les TIC
com en la confiança en la seva pròpia capacitat per integrar les TIC en la
docència; i que la informació́ proporcionada per mesures de determinats
aspectes afectius (en concret, fa referencia a l’autoeficàcia en relació́ a
l’ús dels ordinadors) s’haurien de tenir en compte per prendre decisions sobre
el disseny de les accions formatives .
Pel que fa a l’àrea d’educació física,
el nostre professor de pràctiques utilitza diferents aplicacions tecnològiques
per tal de poder portar a terme la classe d’una manera diferent e innovadora.
Aquestes aplicacions estan presents des de l’inici de la secundària fins a
primer de batxillerat. S’ha de tenir present que no és la mateixa exigència que
es dona a primer de la E.S.O. que a primer de Batxillerat, ja que el
coneixement dels usos de les tecnologies va creixent a mesura que l’alumne es
va desenvolupant.
Un altre fet destacable dels usos de
les TAC en la matèria, és que en tots els cursos des de primària fins
batxillerat, tots els professors d’educació física fan el control d’assistència
a classe mitjançant una tableta amb una aplicació especialitzada.
A continuació exposarem alguns
exemples que el professor utilitza en les sessions d’educació física. Si ens
endinsem en el primer curs de la E.S.O. hem pogut observar que en les sessions
d’acrosport els alumnes utilitzen el telèfon mòbil per tal d’enregistrar i poder
fer un seguiment de les figures realitzades a classe on posteriorment podran
identificar la seva progressió al llarg de la unitat didàctica. A més a més, al
final del procés hauran de presentar un treball on quedi constància de la feina
realitzada durant les sessions.
Un cop exposat l’ús de les TAC al
primer curs de secundària, seguidament veurem com a primer de batxillerat també
utilitzen aquestes tecnologies. La primera sessió que vàrem tenir amb aquests
alumnes el professor va recomanar que els alumnes es descarreguessin una
aplicació gratuïta en el seu “smartphone” anomenada Runtastic per poder
realitzar el test de Cooper que es tracta de corre la màxima distància possible
en dotze minuts.
Finalment creiem que pel que fa les
possibilitats d’increment de les TAC al centre, es complicat, ja que estan molt
presents. La Gloria, cap d’estudis d’ESO ens va dir que l'ús de les TAC depenent molt del professor,
per exemple ens comentava que des de l’assignatura de castellà, les TAC estaven
totalment integrades a l’assignatura amb creació de blogs i activitats que
tenien que entregar-se via ordenador i així, desprès, poder
penjar-les al blog i tenir un material que tothom podia consultar i compartir,
en canvi, pel que fa l’assignatura de català deia que els professors els hi
costava més el tema de les noves tecnologies i era més complicat porta a terme
activitats que les integressin dins la seva matèria.
Per tant, com a possible opció que
donem, creiem que els professors que més els hi costa les TAC, des del centre
se’ls podria formar en algun curs de cara al juliol per poder així vincular-los
més en aquest món i que després poguessin aplicar el que han après dins la seva
matèria
Bibliografia
ALBION, P. R. (1999). Self-Efficacy Beliefs as an
Indicator of Teachers' Preparedness for Teaching with Technology. Comunicació
presentada a: 10th International
Conference of the Society for Information Technology & Teacher Education
(SITE 1999), San Antonio, TX, United States.
AREA, M., GROS, B., i MARZAL García-Quismondo, M. Á (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la
información y la comunicación. Madrid: Síntesis.
GRAS A; CANO M i CANO C (2004).
“Cursos de TIC per al professorat: anàlisi comparatiu de les modalitats
presencial, semipresencial i no presencial”. Revista Electrónica de
Enseñanza de las Ciencias, P.1-22
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada