Les TAC en el centre i dins de l'Educació Física



En aquest punt  donarem a conèixer els usos de les TAC al centre. pel que fa la gestió de les notes, treballs, correus, dins de l’escola, el centre te contractada una plataforma de Google des de fa 1 any. Aquest servei no és gratuït, però l’escola considerava que era imprescindible seguir els avenços de les noves tecnologies. Aquesta plataforma permet als alumnes pujar treballs dins d’un límit establer pel professor i així aquest, s’assegura que el presentin a l’hora prèviament acordada. La dinàmica l’hem pogut observar en els alumnes de batxillerat. 

Presentada la plataforma que utilitzen dia a dia, la Fundació Jesuïtes ha creat diverses aplicacions dins de la plataforma per poder gestionar, administrar, organitzar-se i seguir els coneixements dels estudiants. Per exemple, dins de la plataforma trobem la pestanya de R2M, aquesta aplicació permet als docents penjar treballs, projectes, presentacions per tal que altres professors de les escoles Jesuïtes puguin fer-ne ús. Una altra pestanya es diu Serveis, aquesta permet avisar sobre possibles incidències que hagin passat durant el transcurs del dia. Les incidències poden ser tant informàtiques com de manteniment. Una altra pestanya és Infantil, aquesta permet als alumnes a seguir el procés educatiu i resoldre possibles dubtes. Per exemple, si el docent explica en la classe teòrica sobre les parts del cos humà, en aquesta pestanya, l’alumne podrà entrar i diferenciar les diferents parts del cos d’una manera més didàctica. Per últim tenim el Directori, aquest permet veure el perfil del professorat (Biografia, matèries que imparteix, titulacions etc.)


També ens ha cridat l’atenció que en cada classe, de primer a quart de la E.S.O trobem un responsable referent a l’ús de les TAC. Aquest alumne és l’encarregat d’assistir a reunions periòdiques durant els curs, dites reunions són  anomenades “Expert TIC”. Una vegada l’alumne adquireix els coneixements explicats a la reunió sobre el funcionament de les tecnologies emprades a l’escola, aquest és l’encarregat de transmetre la informació a la resta de companys de classe.

Aprofundit una mica més hem pogut realitzar una entrevista amb Gloria Espuña, cap d’estudis de la E.S.O. Durant l’entrevista, ens ha explicat que la majoria de professors utilitzen les TIC pel dur a terme les classes presencials, tot i que alguns professors tenen més dificultats que d’altres, tal com cita Gras; Cano, Cano (2004) hi ha cursos de Tic que el seu propòsit és entrenar a professors que tenen, en general, habilitats informàtiques limitades, a fer servir eines de TIC en la pràctica docent. Tot i que els llicenciats més recents han tingut algunes oportunitats d’aprendre i de practicar-les, els professors més veterans van començar la carrera docent abans que es desenvolupés l’ús dels ordinadors en l’ensenyament. Els esforços d’actualització de coneixements en aquest sentit són necessàriament lents i costosos, però amb un potencial  educatiu gran.

Com hem comentat amb anterioritat la gran majoria dels professors utilitzen la plataforma de google sites. Aquesta eina permet que el docent creï un espai virtual on penja diferents documents i tasques que han de realitzar els alumnes. Però l’aprenentatge no finalitza aquí, sinó que els alumnes treballen per grups i creen un altre sites per lliurar els treballs, presentacions i finalment realitzen diferents maneres d’avaluació, com la coavaluació, on els alumnes són els encarregats d’avaluar-se seguint una rubrica pautada amb uns indicadors.
L’època en que vivim, l’ordinador s’està convertint ràpidament en el dispositiu d’ajut més versàtil en el procés  d’ensenyament-aprenentatge. La incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), via els ordinadors presenta avantatges respecte del tractament didàctic tradicional de les matèries, aquestes avantatges com exposen Gras, Cano, Cano (2004) poden ser:

-       Les TIC són molt motivadores i, d’entrada poden ser interessants als alumnes
-       Amb un programa adequat, un ordenador permet molta més interactivitat que altres mitjans educatius
-       S’hi poden simular situacions experimentals complexes, costoses o perilloses
-       Mitjançant recerques en Internet, fulls de càlcul, presentacions, pàgines web etc. Els alumnes poden fer i presentar treballs de qualitat, i aprendre activament
-       Les telecomunicacions aporten recursos del món a les aules, i les comunicacions entre sí.
D’aquesta manera Area, Gros i Marzal (2008) posen de manifest que els professors han d’abandonar la concepció́ purament distribuïdora d’informació́: han de focalitzar la seva feina en dissenyar ambients d’aprenentatge, implicant l’alumnat en activitats que resultin adients i acompanyant-los durant el procés d’aprenentatge. 

Per la seva banda Albion (1999) indica que els programes de formació́ del professorat han de preparar als graduats tant en habilitats en l’ús de les TIC com en la confiança en la seva pròpia capacitat per integrar les TIC en la docència; i que la informació́ proporcionada per mesures de determinats aspectes afectius (en concret, fa referencia a l’autoeficàcia en relació́ a l’ús dels ordinadors) s’haurien de tenir en compte per prendre decisions sobre el disseny de les accions formatives .

Pel que fa a l’àrea d’educació física, el nostre professor de pràctiques utilitza diferents aplicacions tecnològiques per tal de poder portar a terme la classe d’una manera diferent e innovadora. Aquestes aplicacions estan presents des de l’inici de la secundària fins a primer de batxillerat. S’ha de tenir present que no és la mateixa exigència que es dona a primer de la E.S.O. que a primer de Batxillerat, ja que el coneixement dels usos de les tecnologies va creixent a mesura que l’alumne es va desenvolupant.
Un altre fet destacable dels usos de les TAC en la matèria, és que en tots els cursos des de primària fins batxillerat, tots els professors d’educació física fan el control d’assistència a classe mitjançant una tableta amb una aplicació especialitzada.

A continuació exposarem alguns exemples que el professor utilitza en les sessions d’educació física. Si ens endinsem en el primer curs de la E.S.O. hem pogut observar que en les sessions d’acrosport els alumnes utilitzen el telèfon mòbil per tal d’enregistrar i poder fer un seguiment de les figures realitzades a classe on posteriorment podran identificar la seva progressió al llarg de la unitat didàctica. A més a més, al final del procés hauran de presentar un treball on quedi constància de la feina realitzada durant les sessions.

Un cop exposat l’ús de les TAC al primer curs de secundària, seguidament veurem com a primer de batxillerat també utilitzen aquestes tecnologies. La primera sessió que vàrem tenir amb aquests alumnes el professor va recomanar que els alumnes es descarreguessin una aplicació gratuïta en el seu “smartphone” anomenada Runtastic per poder realitzar el test de Cooper que es tracta de corre la màxima distància possible en dotze minuts. 


Finalment creiem que pel que fa les possibilitats d’increment de les TAC al centre, es complicat, ja que estan molt presents. La Gloria, cap d’estudis d’ESO ens va dir que l'ús de les TAC depenent molt del professor, per exemple ens comentava que des de l’assignatura de castellà, les TAC estaven totalment integrades a l’assignatura amb creació de blogs i activitats que tenien que entregar-se via ordenador i així, desprès, poder penjar-les al blog i tenir un material que tothom podia consultar i compartir, en canvi, pel que fa l’assignatura de català deia que els professors els hi costava més el tema de les noves tecnologies i era més complicat porta a terme activitats que les integressin dins la seva matèria.

Per tant, com a possible opció que donem, creiem que els professors que més els hi costa les TAC, des del centre se’ls podria formar en algun curs de cara al juliol per poder així vincular-los més en aquest món i que després poguessin aplicar el que han après dins la seva matèria




Bibliografia

ALBION, P. R. (1999). Self-Efficacy Beliefs as an Indicator of Teachers' Preparedness for Teaching with Technology. Comunicació presentada a: 10th International Conference of the Society for Information Technology & Teacher Education (SITE 1999), San Antonio, TX, United States. 

AREA, M., GROS, B., i MARZAL García-Quismondo, M. Á (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Síntesis. 

GRAS A; CANO M i CANO C (2004). “Cursos de TIC per al professorat: anàlisi comparatiu de les modalitats presencial, semipresencial i no presencial”. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, P.1-22


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada