Durant la segona setmana en el centre
de pràctiques, va ocórrer un fet que m’agradaria exposar, va ser exactament un
dijous a les 13 hores i 20 minuts, just abans que els alumnes vagin a dinar. Al
finalitzar la sessió d’Acrosport, els alumnes han de recollir el material per
poder anar a la dutxa. En aquest moment, el docent és quan ha d’estar més
atent, ja que els nois i les noies juguen i es poden fer mal. Si exposo aquest
fet amb aquesta introducció és que algun alumne va quedar malparat durant
aquest període de temps? Doncs sí.
Penso que va ser un cúmul de diversos
factors com que ha era l’hora d’anar a dinar i els alumnes perden la
concentració, són nois i el que volen és jugar en tot moment i finalment penso
que fan les coses sense pensar amb les conseqüències finals. Com he exposat amb anterioritat els alumnes
estaven recollint el material que havien utilitzat en la classe d’Acrosport, 4
quadrats de tatami i dues màrfegues per cada grup.
Alguns alumnes recollien el seu material,
penso que els alumnes han de recollir el material utilitzat , ja que d’aquesta
manera el seu aprenentatge i la seva conducta es millora i es veuen reflectits
amb els seus valors, segons Lucini (1992) citat a Prat i Soler (2003) exposa
que els valors són projectes globals que s’instrumentalitzen en el comportament
individual a través de la vivència de les actituds i del compliment conscient
de les normes. Bolívar (1992) citat a
Prat i Soler (2003) ens fa referència que els valors són models o ideals de
conducta. D’aquesta manera realitzant tasques durant les sessions millorem les
conductes i responsabilitats dels alumnes. Com afirma Camps (1990) citat a Prat i Soler
(2003) l’escola com una institució
educativa ha d’assumir que, a més a més d’instruir i de transmetre uns
coneixements i unes habilitats o tècniques, ha de formar persones.
Els altres alumnes jugaven, corrien,
saltaven es feien burla i en una de tantes, un noi va saltar sobre del turmell
d’un altre alumne, llavors l’actitud de tots els nois ja va canviar en estat de
temor, què ta passat? Qui ha estat? Jo no veritat? Ningú tenia el valor
d’afrontar la culpa fins que finalment va sortir el responsable.
L’alumne malparat, va patir tal cop
que el seu turmell de la cama esquerra es va torçar produint un lleu esquinç.
Llavors tots els alumnes que estaven al gimnàs el van ajudar-lo a canviar per
anar a la Quirón per realitzar les proves oportunes per saber el grau de lesió.
Finalment es va trucar als seus pares informar-los de l’accident.
El segon fet que vull desenvolupar a
continuació, és pot observar durant totes les sessions de la classe d’educació
física. La temàtica que exposaré és sobre el gènere, l’educació física i el
docent. Durant la primera setmana de desembre i les primeres de gener, vaig
poder observar com la majoria de participants en les classes són noies, hi ha
més noies que nois.
Aquesta dada no és rellevant, però
serveix com a introducció del tema que vindrà a continuació. Dins de la
metodologia que segueix el professor, seguint el model de Horpe (1986) citat a Alarcón [et al] (2010), l’aprenentatge segueix un procés de diverses fases
on la finalitat és augmentar la complexitat fins arribar al joc real que s’està
practicant, el nombre de jugadors i jugadores varia depenent la tasca. Aquesta
formació de grups no és fa d’una manera aleatòria, sinó que el professor
exigeix que els grups siguin mixtes.
Aquesta organització fa que tots els alumnes
participin i cooperin en l’activitat física. Com descriu Griffin (1989) citat a
Devís, Fuentes i Sparkes (2005) la interacció de les noies dins del grup tenen un caire cooperatiu
mentre que el dels nois tenen més caràcter físic. D’aquesta manera aquest
mateix autor considera que el gènere és l’agent socialitzador més important en les
classes d’educació física.
La problemàtica del gènere en les
classes d’educació física ve de lluny, Siedentop (1998). En els últims temps s’ha
parlat molt sobre aquest problema i la discriminació que pateixen les noies, un
estudi realitzat per Vázquez (2000) exposa que els professors atenen més als
nois que a les noies, tant per raons de control com d’ensenyament. En aquest
punt, segons Devís, Fuentes i Sparkes (2005) comenten que és fonamental una bona formació del professorat. Aquests
mateixos autors citen una iniciativa curricular.
La iniciativa és exposada per Ennis
(1999) citat a Devís, Fuentes i Sparkes (2005)
a on és fonamenta en una innovació curricular anomenada Esport per a la
Pau. Aquesta es dirigeix amb l’objectiu d’augmentar la participació de les
noies adolescents. Els resultats indiquen l’existència d’unes millores en
l’ambient esportiu de les noies, al
augment del goig i de la percepció de l’èxit, la cooperació entre nois i noies, i de les actituds positives d’ells
cap a elles.
Per tant, crec que realitzant la
formació de grup que realitza el docent dona una igualtat entre els generes e
implica una molt bona dinàmica de grup i de cooperació entre sexes.
Bibliografia
PRAT, María i SOLER, Susana (2003) Actitudes, valores y normas en la
educación física y el deporte. Barcelona: Inde.
SIEDENTOP, Darly. (1998) Aprender a enseñar la educación física. Barcelona:
Inde
VAZQUEZ, Benilde, [et al]. (2000) Educación física y género, Madrid: Gymnos.
DEVÍS, José, FUENTES, Jorge i SPARKES,
Andrew. “¿Qué permanece oculto del currículum oculto? las identidades de género
y de sexualidad en la educación física”. Revista
iberoamericana de educación. (2005),
39 p. 73-90.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada