Anàlisi de les programacions didàctiques


Dintre de l’àrea d’educació física distingim dos tipus d’objectius, per una banda tenim els generals de la matèria i per l’altre els específiques que són els que es volen aconseguir al curs en el que és desenvolupen les diferents UD.

Els objectius generals de la matèria estan englobats dins de 4 continguts:

-       Condició física i salut

-       Jocs i esports

-       Expressió corporal

-       Activitats al medi natural

Fent referència als objectius específics, aquests són els que el docent vol aconseguir a cada curs i tots tenen a veure amb els objectius generals i continguts.

1r ESO

Pel que fa el bloc de continguts de condició física i salut en el 1r curs l’alumne ha de saber identificar les 4 parts d’una activitat física realitzant escalfaments generals. Els jocs per a la millora de la condició física hauran de ser molt generals, encara que també practicaran exercicis per a la millora del to muscular i el control de la respiració. Cal que realitzin pràctiques de correcció postural i així poder obtenir consciència del cos en relaxament. S’ha de prestar especial atenció a l’ higiene desprès de l’activitat física.

Dins del bloc de jocs i esports es fa una presentació sobre les bases dels jocs col·lectius i les habilitats més generals d’aquests. Pel que fa els esports individuals es practiquen les habilitats més generals. En aquest curs es fa esment de que els esports hi ha un reglament que en cursos posteriors es tractarà més específicament. A més és dona molta importància al coneixement individual d’un mateix.

El tercer bloc de continguts el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el primer curs es treballa el tema del cos com a eina expressiva i la consciencia del propi cos. A mes a més, es potencien les activitats expressives per cohesionar el grup i tenir una bona actitud pel que fa l’expressió.

L’últim bloc és el que fa referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de practicar activitats fisico-esportives en el medi natural respectant en tot moment les normes per conservar el medi ambient, és a dir, l’alumne es familiaritza i aprèn a respectar el medi ambient mitjançant activitats al medi natural.

A continuació realitzarem la comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

Dins del primer curs una vegada analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que el docent en la seva programació compleix tots els requisits que s’ha de tenir presents per tal de assolir els objectius específics. Hem pogut observar a l’hora de fer l’anàlisi que no difereixen gaire un dels altres, si més no, els objectius específics són més concrets els de l’escola. Un exemple d’això és que un dels continguts del currículum és “caracterització de la condició física i de les qualitats físiques” i l’objectiu específic és “identificar les capacitats físiques bàsiques, en especial resistència, velocitat i flexibilitat, així com diferents exercicis per a treballar-les”.

2n ESO

Pel que fa el bloc de continguts de condició física i salut en el 2n curs l’alumne ha d’encarar l’escalfament amb l’objectiu de la sessió i practicar els termes de resistència i flexibilitat. També hauran de prendre consciència en la correcte posició corporal en la vida quotidiana i valorar quins son els hàbits saludables, alimentació, descans, etc.  Un altre punt a destacar és el de la hidratació, sempre present en l’activitat física. Cal que prenguin consciència de la importància d’aquesta.

Dins del bloc de jocs i esports es tracta molt més la cooperació i el treball en equip mitjançant l’autocontrol, objectius comuns, etc. A més a més, en aquest 2n curs es treballen valors essencials com el respecte i l’esportivitat. També ens endinsem dins de la tàctica i la tècnica dels esports tant individuals com a col·lectius.

El tercer bloc de continguts el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el segon curs es treballa les diferents formes de comunicar-se amb el cos amb o sense suport musical i prendre a acceptar les diferències entre els alumnes. També s’ha de tenir una disposició correcte a les activitats comunicatives amb el cos, perdre la por sobre el que diran.

L’últim bloc és el que fa referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes ja realitzen activitats en el medi natural que li serveixin com a eina recreativa i també per millorar la seva condició física, respectant el medi i prenent consciència de que és un bon lloc per a realitzar activitats físiques.

A continuació realitzarem la comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

Dins del segon curs una vegada analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que el docent en la seva programació tot els continguts estan integrats, però a diferència que en el primer curs, estan bastant més desenvolupats. Especifica més, continguts, tasques, parts de diferents temes que en el currículum esdevenen generals. Per exemple podem dir que en el currículum, el bloc d’activitats al medi natural el contingut de “respecte i valoració del medi natural com a espai idoni per a la realització d’activitats físiques” en l’escola està fragmentat en diversos continguts com “identificació i prevenció de les contingències pròpies del medi natural; Presa de consciència dels usos i abusos que es fan en el medi urbà i natural en l’actualitat; posada en pràctica de normes bàsiques de protecció i millora del medi ambient pròxim; medi ambient, contaminació i destrucció”. D’aquesta manera com s’ha pogut observar en aquesta sèrie d’exemple, el currículum ho descriu de forma molt general i el docent ho desglossa de manera més concreta, assolint els seus objectius específics.

3r ESO

Pel que fa el bloc de continguts de condició física i salut en el 3r curs els alumnes hauran de reconèixer els efectes de l’escalfament i intentar elaborar pautes per dur-lo a terme. També han de tenir coneixement de les condicions físiques com la resistència, la flexibilitat o la força, i a més a més han de saber mètodes d’entrenament. L’alumnat ha de prendre consciència dels beneficis de l’activitat física envers la salut i saber conèixer com calcular la freqüència cardíaca en repòs, màxima, etc. Un altre punt ha tenir e compte, és que s’ha de conscienciar a l’alumnat per tal de que reconegui una dieta equilibrada i sana per a la millora de la salut. Cal destacar que els alumnes han de saber calcular un equilibri entre ingesta i despesa calòrica.

Dins del bloc de jocs i esports en el tercer curs es segueix insistint en els fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris dels esports col·lectius i individuals. S’ha de donar importància tant el treball de grup com a les responsabilitats individuals. Tanmateix, en aquest tercer curs es comença a treballar l’autocrítica, el tractament del cos i l’opinió dels mitjans de comunicació.

El tercer bloc de continguts el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el tercer curs ja s’inclou un treball col·lectiu d’improvisació a traves de coreografies amb suport musical i sense. L’actitud dels alumnes ha de ser positiva i favorable en les activitats d’expressió del grup classe.

L’últim bloc és el que fa referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de desenvolupar activitats més específiques i amb recorregut al medi natural, fent ús dels recursos i material específic per a desenvolupar aquest tipus d’activitats. D’aquesta manera podran conèixer amb més profunditat els diversos materials que es poden utilitzar en activitats dins de la naturalesa. Seguint amb la dinàmica de cursos anteriors, els alumnes hauran de respectar i conservar el medi ambient.

A continuació realitzarem la comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

Dins del tercer curs una vegada analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que els que l’escola proposa estan molt més desenvolupats al igual que en el 2n curs. Un exemple pot ser que el contingut de la velocitat no és menciona en el currículum, no obstant, si mirem els continguts específics del bloc de condició física i salut de l’escola podem veure com la velocitat es present en aquest, on exposa els diferents tipus que hi ha, quins efectes te en el cos,  tot exemplificant-t’ho amb molta més concreció.

Dins del bloc d’expressió corporal en la programació de l’escola, trobem que els continguts del tercer curs són molt més específics com per exemple realitzen acrosport en una coreografia, diferents tipus de balls i danses utilitzant el patrimoni cultural com a element de relació i mètodes de relaxació.

4t ESO

Pel que fa el bloc de continguts de condició física i salut en el 4t curs els alumnes han de saber posar en pràctica l’escalfament, valorar l’escalfament com a prevenció de lesions. També hauran de reconèixer els efectes de l’entrenament, millorar la seva condició física i saber aplicar normes de seguretat per prevenir riscos durant la realització d’una sessió de treball. També han de saber eles efectes negatius d’alguns hàbits sobre la condició física. Per últim, els alumnes han de saber planificar l’activitat física de forma autònoma i evitar postures inadequades, treballant així l’autonomia de l’alumnat.

Dins del bloc de jocs i esports en el quart curs s’introdueixen coneixements de programació i organització, d’aquesta manera els alumnes tenen un grau d’autonomia més alt. Es treballen els valors, les opinions i les actituds crítiques introduïdes en els cursos anteriors. Per últim, es treballa l’acceptació de les normes que regeixen dintre d’un equip i en la societat actual.

El tercer bloc de continguts el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el quart curs ja no es treballa la improvisació, i en canvi, si es treballa la creació de coreografies en grup (aconseguint més autonomia per part dels alumnes). Es valora la participació i l’aportació en grup. I per últim, es potencia la pèrdua de por i vergonya a l’hora de presentar individualment o col·lectivament exposicions orals i rítmiques en públic.

L’últim bloc és el que fa referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de mostrar una certa autonomia planificant, organitzant i realitzant activitats en el medi natural, cercant informació del lloc on es durant a terme aquestes activitats i al mateix temps, prenent consciència i coneixement del impacte que tenen aquestes en l’entorn. Els alumnes també hauran de valorar i relacionar tres conceptes clau que s’han treballat al llarg dels cursos anteriors, com son: salut, activitat física i medi ambient.

A continuació realitzarem la comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

Dins del quart curs una vegada analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que estan molt relacionats els de l’escola amb els del currículum encara que en els continguts de l’escola s’intenta que els alumnes prenguin una actitud critica en vers a determinats hàbits com poden ser fumar, beure i el sedentarisme. També podem dir que dins els altres blocs, els continguts són força semblants i això fa que es treballi d’una manera més guiada, tot i que en el bloc d’activitats al medi natural podem observar alguna ampliació pel que fa temes com les planificacions d’activitats al medi natural.

Criteris d’avaluació generals ESO

Pel que fa la programació del currículum els criteris d’avaluació esdevenen una progressió en quan a dificultat, és a dir, en el primer curs aquests criteris es basen en valorar, millorar i conèixer tot el que te a veure amb els quatre blocs, podem dir que és un curs on el principal es un primer contacte amb el que és l’activitat física. A mesura que anem passant de curs, els indicadors a treballar es basen en participar de forma activa, reflexionar, prendre consciència, planificar activitats i comprendre la normativa de diferents jocs i esports.


Dins del currículum de  l’escola, els criteris venen marcats per 4 valors que s’han de tenir en compte:

·         Es valora la progressió de l’alumne en els diversos elements del currículum.

·         La consecució dels objectius marcats per la matèria.

·         La maduresa acadèmica de l’alumne en relació amb els objectius de l’eso.

·         Les possibilitats de progrés de l’alumne en estudis posteriors.

També per acabar, cal destacar que en la planificació de l’escola, ells justifiquen cada objectiu específic de la seva programació amb una explicació basant-se en un criteri d’avaluació que cal complir i superar, per tal d’assolir l’objectiu.

1r Batxillerat

Pel que fa el bloc de continguts de condició física i salut en 1r de batxillerat, els alumnes han d’aprendre consciencia dels beneficis que pot aportar l’esport i l’activitat física en la seva vida, realitzant i posant en marxa un treball sobre la planificació i la millora de l’activitat física. També han de saber reflexionar sobre com fer una valoració crítica del hàbits socials negatius per a la salut.

Dins del bloc de l’activitat física recreativa i l’expressió corporal, en primer de batxillerat, s’introdueixen coneixements sobre la importància de l’activitat física en el temps de lleure identificant i experimentant els elements que conformen l’organització d’activitats físiques. A part, també crearan i experimentaran activitats individuals i en grup que afavoreixin la comunicació i l’expressió del llenguatge corporal utilitzant suport rítmic si escau, respectant les composicions dels altres.

L’últim bloc és el que fa referència a l’activitat física i l’esport. En aquest curs l’alumnat valorarà els diferents tipus d’esports i competicions reconeixent les implicacions personals i socials de la pràctica regular. També hauran d’analitzar de forma crítica l’esport com a fenomen social i cultural tenint en compte elements com els mitjans de comunicació. Un altre punt que cal destacar, és el que fa referència al d’identificar diferents qualitats físiques, habilitats motrius i diferents mètodes d’entrenament. 

A continuació realitzarem la comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

En primer terme, cal destacar que a diferència de l’ESO, en Batxillerat els continguts estan organitzats en tres blocs. Centrant-nos en l’escola, aquests organitzen els continguts en dos blocs que són el d’activitat física i salut, i el d’activitat física i lleure.

El primer bloc corresponent al d’activitat física i salut, es molt similar al del currículum i presta molta atenció a l’estil de vida actiu de les persones, fent així que l’alumnat prengui consciència dels hàbits socials negatius. Els alumnes, també hauran de valorar críticament els beneficis de la pràctica regular d’activitat física.

El segon bloc referent a l’activitat física, esport i lleure és el resultat de la unió de dos blocs del currículum. Aquest, fa referència a l’esport com a fenomen social, fonamentació tècnica i tàctica d’alguns esports, valorar els aspectes de relació, treball en equip i joc net en els esports. Finalment presenten continguts d’expressió corporal realitzant i elaborant representacions corporals i musicals de manera individual i col·lectiva. En aquest curs també es treballen les sortides professionals relacionades amb l’activitat física i l’esport i l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació.

Criteris d’avaluació generals Batxillerat

Pel que fa els criteris d’avaluació en el currículum l’alumnat a de realitzar i aplicar de manera autònoma un programa d’activitat física orientat a la salut. Saber organitzar i dur a terme diferents activitats físiques amb els recursos disponibles i normes a seguir, resoldre situacions motrius diverses i en diferents contextos. Finalment, crear i organitzar composicions expressivocorporals en grup respectant i valorant la aportació dels altres.

A continuació realitzarem la comparació entre els criteris d’avaluació del currículum i els que és donen al col·legi Jesuïtes de Gràcia.

A més a més dels criteris d’avaluació establerts pel currículum, l’escola focalitza més l’atenció en altres punts com per exemple com fer una valoració critica dels aspectes socials de les activitats físiques, i saber si son capaços de formular suggeriments per dur a terme activitats en el seu entorn. També es tractarà de comprovar si l’alumnat es capaç de valorar críticament els diversos aspectes dels hàbits socials, hàbits esportius i mediambientals. També es pot comprovar si l’alumnat es capaç d’avaluar per si mateix el seu nivell de condició física inicial i si coneix l’alimentació diària relacionada amb l’esforç de la vida diària.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada