Dintre de l’àrea d’educació física
distingim dos tipus d’objectius, per una banda tenim els generals de la matèria
i per l’altre els específiques que són els que es volen aconseguir al curs en
el que és desenvolupen les diferents UD.
Els objectius generals de la matèria
estan englobats dins de 4 continguts:
-
Condició
física i salut
-
Jocs
i esports
-
Expressió
corporal
-
Activitats
al medi natural
Fent referència als objectius
específics, aquests són els que el docent vol aconseguir a cada curs i tots
tenen a veure amb els objectius generals i continguts.
1r
ESO
Pel que fa el bloc de continguts de
condició física i salut en el 1r curs l’alumne ha de saber identificar les 4
parts d’una activitat física realitzant escalfaments generals. Els jocs per a
la millora de la condició física hauran de ser molt generals, encara que també
practicaran exercicis per a la millora del to muscular i el control de la
respiració. Cal que realitzin pràctiques de correcció postural i així poder
obtenir consciència del cos en relaxament. S’ha de prestar especial atenció a
l’ higiene desprès de l’activitat física.
Dins del bloc de jocs i esports es fa
una presentació sobre les bases dels jocs col·lectius i les habilitats més
generals d’aquests. Pel que fa els esports individuals es practiquen les
habilitats més generals. En aquest curs es fa esment de que els esports hi ha
un reglament que en cursos posteriors es tractarà més específicament. A més és
dona molta importància al coneixement individual d’un mateix.
El tercer bloc de continguts el que fa
referència el currículum és el d’expressió corporal. En el primer curs es
treballa el tema del cos com a eina expressiva i la consciencia del propi cos.
A mes a més, es potencien les activitats expressives per cohesionar el grup i
tenir una bona actitud pel que fa l’expressió.
L’últim bloc és el que fa referència a
les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de practicar
activitats fisico-esportives en el medi natural respectant en tot moment les
normes per conservar el medi ambient, és a dir, l’alumne es familiaritza i
aprèn a respectar el medi ambient mitjançant activitats al medi natural.
A continuació realitzarem la
comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi
Jesuïtes de Gràcia.
Dins del primer curs una vegada
analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que el docent en
la seva programació compleix tots els requisits que s’ha de tenir presents per
tal de assolir els objectius específics. Hem pogut observar a l’hora de fer
l’anàlisi que no difereixen gaire un dels altres, si més no, els objectius
específics són més concrets els de l’escola. Un exemple d’això és que un dels
continguts del currículum és “caracterització
de la condició física i de les qualitats físiques” i l’objectiu específic
és “identificar les capacitats físiques
bàsiques, en especial resistència, velocitat i flexibilitat, així com diferents
exercicis per a treballar-les”.
2n
ESO
Pel que fa el bloc de continguts de
condició física i salut en el 2n curs l’alumne ha d’encarar l’escalfament amb
l’objectiu de la sessió i practicar els termes de resistència i flexibilitat.
També hauran de prendre consciència en la correcte posició corporal en la vida
quotidiana i valorar quins son els hàbits saludables, alimentació, descans,
etc. Un altre punt a destacar és el de
la hidratació, sempre present en l’activitat física. Cal que prenguin
consciència de la importància d’aquesta.
Dins del bloc de jocs i esports es
tracta molt més la cooperació i el treball en equip mitjançant l’autocontrol,
objectius comuns, etc. A més a més, en aquest 2n curs es treballen valors
essencials com el respecte i l’esportivitat. També ens endinsem dins de la
tàctica i la tècnica dels esports tant individuals com a col·lectius.
El tercer bloc de continguts
el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el segon curs
es treballa les diferents formes de comunicar-se amb el cos amb o sense suport
musical i prendre a acceptar les diferències entre els alumnes. També s’ha de
tenir una disposició correcte a les activitats comunicatives amb el cos, perdre
la por sobre el que diran.
L’últim bloc és el que fa
referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes ja
realitzen activitats en el medi natural que li serveixin com a eina recreativa
i també per millorar la seva condició física, respectant el medi i prenent
consciència de que és un bon lloc per a realitzar activitats físiques.
A continuació realitzarem la
comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi
Jesuïtes de Gràcia.
Dins del segon curs una vegada
analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que el docent en
la seva programació tot els continguts estan integrats, però a diferència que
en el primer curs, estan bastant més desenvolupats. Especifica més, continguts,
tasques, parts de diferents temes que en el currículum esdevenen generals. Per
exemple podem dir que en el currículum, el bloc d’activitats al medi natural el
contingut de “respecte i valoració del
medi natural com a espai idoni per a la realització d’activitats físiques” en
l’escola està fragmentat en diversos continguts com “identificació i prevenció de les contingències pròpies del medi natural;
Presa de consciència dels usos i abusos que es fan en el medi urbà i natural en
l’actualitat; posada en pràctica de normes bàsiques de protecció i millora del
medi ambient pròxim; medi ambient, contaminació i destrucció”. D’aquesta
manera com s’ha pogut observar en aquesta sèrie d’exemple, el currículum ho
descriu de forma molt general i el docent ho desglossa de manera més concreta,
assolint els seus objectius específics.
3r
ESO
Pel que fa el bloc de
continguts de condició física i salut en el 3r curs els alumnes hauran de
reconèixer els efectes de l’escalfament i intentar elaborar pautes per dur-lo a
terme. També han de tenir coneixement de les condicions físiques com la
resistència, la flexibilitat o la força, i a més a més han de saber mètodes
d’entrenament. L’alumnat ha de prendre consciència dels beneficis de l’activitat
física envers la salut i saber conèixer com calcular la freqüència cardíaca en
repòs, màxima, etc. Un altre punt ha tenir e compte, és que s’ha de conscienciar
a l’alumnat per tal de que reconegui una dieta equilibrada i sana per a la
millora de la salut. Cal destacar que els alumnes han de saber calcular un
equilibri entre ingesta i despesa calòrica.
Dins del bloc de jocs i
esports en el tercer curs es segueix insistint en els fonaments tècnics,
tàctics i reglamentaris dels esports col·lectius i individuals. S’ha de donar
importància tant el treball de grup com a les responsabilitats individuals.
Tanmateix, en aquest tercer curs es comença a treballar l’autocrítica, el
tractament del cos i l’opinió dels mitjans de comunicació.
El tercer bloc de continguts
el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el tercer
curs ja s’inclou un treball col·lectiu d’improvisació a traves de coreografies
amb suport musical i sense. L’actitud dels alumnes ha de ser positiva i
favorable en les activitats d’expressió del grup classe.
L’últim bloc és el que fa
referència a les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de
desenvolupar activitats més específiques i amb recorregut al medi natural, fent
ús dels recursos i material específic per a desenvolupar aquest tipus
d’activitats. D’aquesta manera podran conèixer amb més profunditat els diversos
materials que es poden utilitzar en activitats dins de la naturalesa. Seguint
amb la dinàmica de cursos anteriors, els alumnes hauran de respectar i
conservar el medi ambient.
A continuació realitzarem la
comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi
Jesuïtes de Gràcia.
Dins del tercer curs una
vegada analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que els
que l’escola proposa estan molt més desenvolupats al igual que en el 2n curs. Un
exemple pot ser que el contingut de la velocitat no és menciona en el
currículum, no obstant, si mirem els continguts específics del bloc de condició
física i salut de l’escola podem veure com la velocitat es present en aquest,
on exposa els diferents tipus que hi ha, quins efectes te en el cos, tot exemplificant-t’ho amb molta més
concreció.
Dins del bloc d’expressió
corporal en la programació de l’escola, trobem que els continguts del tercer
curs són molt més específics com per exemple realitzen acrosport en una coreografia,
diferents tipus de balls i danses utilitzant el patrimoni cultural com a
element de relació i mètodes de relaxació.
4t
ESO
Pel que fa el bloc de
continguts de condició física i salut en el 4t curs els alumnes han de saber
posar en pràctica l’escalfament, valorar l’escalfament com a prevenció de
lesions. També hauran de reconèixer els efectes de l’entrenament, millorar la
seva condició física i saber aplicar normes de seguretat per prevenir riscos
durant la realització d’una sessió de treball. També han de saber eles efectes
negatius d’alguns hàbits sobre la condició física. Per últim, els alumnes han
de saber planificar l’activitat física de forma autònoma i evitar postures
inadequades, treballant així l’autonomia de l’alumnat.
Dins del bloc de jocs i
esports en el quart curs s’introdueixen coneixements de programació i
organització, d’aquesta manera els alumnes tenen un grau d’autonomia més alt. Es
treballen els valors, les opinions i les actituds crítiques introduïdes en els
cursos anteriors. Per últim, es treballa l’acceptació de les normes que
regeixen dintre d’un equip i en la societat actual.
El tercer bloc de continguts
el que fa referència el currículum és el d’expressió corporal. En el quart curs
ja no es treballa la improvisació, i en canvi, si es treballa la creació de
coreografies en grup (aconseguint més autonomia per part dels alumnes). Es
valora la participació i l’aportació en grup. I per últim, es potencia la
pèrdua de por i vergonya a l’hora de presentar individualment o col·lectivament
exposicions orals i rítmiques en públic.
L’últim bloc és el que fa referència a
les activitats al medi natural. En aquest curs els alumnes han de mostrar una
certa autonomia planificant, organitzant i realitzant activitats en el medi
natural, cercant informació del lloc on es durant a terme aquestes activitats i
al mateix temps, prenent consciència i coneixement del impacte que tenen
aquestes en l’entorn. Els alumnes també hauran de valorar i relacionar tres
conceptes clau que s’han treballat al llarg dels cursos anteriors, com son:
salut, activitat física i medi ambient.
A continuació realitzarem la
comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi
Jesuïtes de Gràcia.
Dins del quart curs una vegada
analitzats els continguts que és dona al currículum, podem dir que estan molt
relacionats els de l’escola amb els del currículum encara que en els continguts
de l’escola s’intenta que els alumnes prenguin una actitud critica en vers a
determinats hàbits com poden ser fumar, beure i el sedentarisme. També podem
dir que dins els altres blocs, els continguts són força semblants i això fa que
es treballi d’una manera més guiada, tot i que en el bloc d’activitats al medi
natural podem observar alguna ampliació pel que fa temes com les planificacions
d’activitats al medi natural.
Criteris
d’avaluació generals ESO
Pel que fa la programació del
currículum els criteris d’avaluació esdevenen una progressió en quan a
dificultat, és a dir, en el primer curs aquests criteris es basen en valorar,
millorar i conèixer tot el que te a veure amb els quatre blocs, podem dir que
és un curs on el principal es un primer contacte amb el que és l’activitat
física. A mesura que anem passant de curs, els indicadors a treballar es basen
en participar de forma activa, reflexionar, prendre consciència, planificar
activitats i comprendre la normativa de diferents jocs i esports.
Dins del currículum de l’escola, els criteris venen marcats per 4
valors que s’han de tenir en compte:
·
Es
valora la progressió de l’alumne en els diversos elements del currículum.
·
La
consecució dels objectius marcats per la matèria.
·
La
maduresa acadèmica de l’alumne en relació amb els objectius de l’eso.
·
Les
possibilitats de progrés de l’alumne en estudis posteriors.
També per acabar, cal destacar que en
la planificació de l’escola, ells justifiquen cada objectiu específic de la
seva programació amb una explicació basant-se en un criteri d’avaluació que cal
complir i superar, per tal d’assolir l’objectiu.
1r
Batxillerat
Pel que fa el bloc de continguts de
condició física i salut en 1r de batxillerat, els alumnes han d’aprendre
consciencia dels beneficis que pot aportar l’esport i l’activitat física en la
seva vida, realitzant i posant en marxa un treball sobre la planificació i la
millora de l’activitat física. També han de saber reflexionar sobre com fer una
valoració crítica del hàbits socials negatius per a la salut.
Dins del bloc de l’activitat física
recreativa i l’expressió corporal, en primer de batxillerat, s’introdueixen
coneixements sobre la importància de l’activitat física en el temps de lleure
identificant i experimentant els elements que conformen l’organització
d’activitats físiques. A part, també crearan i experimentaran activitats
individuals i en grup que afavoreixin la comunicació i l’expressió del
llenguatge corporal utilitzant suport rítmic si escau, respectant les
composicions dels altres.
L’últim bloc és el que fa referència a
l’activitat física i l’esport. En aquest curs l’alumnat valorarà els diferents
tipus d’esports i competicions reconeixent les implicacions personals i socials
de la pràctica regular. També hauran d’analitzar de forma crítica l’esport com
a fenomen social i cultural tenint en compte elements com els mitjans de
comunicació. Un altre punt que cal destacar, és el que fa referència al
d’identificar diferents qualitats físiques, habilitats motrius i diferents
mètodes d’entrenament.
A continuació realitzarem la
comparació entre el currículum i la programació que és dona al col·legi
Jesuïtes de Gràcia.
En primer terme, cal destacar que a
diferència de l’ESO, en Batxillerat els continguts estan organitzats en tres
blocs. Centrant-nos en l’escola, aquests organitzen els continguts en dos blocs
que són el d’activitat física i salut, i el d’activitat física i lleure.
El primer bloc corresponent al
d’activitat física i salut, es molt similar al del currículum i presta molta
atenció a l’estil de vida actiu de les persones, fent així que l’alumnat prengui
consciència dels hàbits socials negatius. Els alumnes, també hauran de valorar
críticament els beneficis de la pràctica regular d’activitat física.
El segon bloc referent a l’activitat
física, esport i lleure és el resultat de la unió de dos blocs del currículum.
Aquest, fa referència a l’esport com a fenomen social, fonamentació tècnica i
tàctica d’alguns esports, valorar els aspectes de relació, treball en equip i
joc net en els esports. Finalment presenten continguts d’expressió corporal
realitzant i elaborant representacions corporals i musicals de manera
individual i col·lectiva. En aquest curs també es treballen les sortides
professionals relacionades amb l’activitat física i l’esport i l’ús de les
tecnologies de la informació i comunicació.
Criteris
d’avaluació generals Batxillerat
Pel que fa els criteris d’avaluació en
el currículum l’alumnat a de realitzar i aplicar de manera autònoma un programa
d’activitat física orientat a la salut. Saber organitzar i dur a terme
diferents activitats físiques amb els recursos disponibles i normes a seguir,
resoldre situacions motrius diverses i en diferents contextos. Finalment, crear
i organitzar composicions expressivocorporals en grup respectant i valorant la
aportació dels altres.
A continuació realitzarem la
comparació entre els criteris d’avaluació del currículum i els que és donen al
col·legi Jesuïtes de Gràcia.
A més a més dels criteris d’avaluació
establerts pel currículum, l’escola focalitza més l’atenció en altres punts com
per exemple com fer una valoració critica dels aspectes socials de les
activitats físiques, i saber si son capaços de formular suggeriments per dur a
terme activitats en el seu entorn. També es tractarà de comprovar si l’alumnat
es capaç de valorar críticament els diversos aspectes dels hàbits socials,
hàbits esportius i mediambientals. També es pot comprovar si l’alumnat es capaç
d’avaluar per si mateix el seu nivell de condició física inicial i si coneix
l’alimentació diària relacionada amb l’esforç de la vida diària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada