Encara recordo com
si fos ahir el dia 13 de gener, va ser el dia que posàvem en marxa aquesta gran
experiència. Durant aquests dos mesos han estat plegats d’emocions i
coneixements molt potents. Mai m’hagués parat a pensar que en la primera
experiència com a professor hagués de fer temàtiques que en la universitat no s’han
tractat com dissenyar una Unitat de Programació sobre el Judo i realitzar
diverses sessions d’aeròbic. Anem pas per pas:
Durant el primer
període de pràctiques val a dir que va ser molt exigent alhora de realitzar la
memòria de pràctiques. Teníem molts indicadors a descriure i poc temps per
realitzar-ho, però finalment ho vàrem superar amb comoditat. En el que es refereix
les vivències en el centre durant aquest primer període eren còmodes, ja que
teníem que observar les classes del nostre tutor de pràctiques, visitar els
diferents espais educatius del centre, reunir-nos amb la directora i amb els
informàtics.
A mesura que els
dies passaven, ens sentíem mes partícips de l’acció educativa, fins i tot dúiem
parts de la sessió que finalment passaven a ser tota la sessió. Recordo emocions
d’intranquil·litat i nerviosisme quan el professor ens va dir que la pròxima
sessió l’havíem de dur a terme nostres, però ens ho va dir sense poder preparar
res, 5 minuts abans d’iniciar-se. Va ser una experiència que la recordaré com a
una prova superada. Estàvem fent rugby amb els i les alumnes de 2n ESO i ens va
tocar explicar com es feia una melé, l’explicació no va ser la idònia ja que va
ser molt ràpida però els alumnes ho van entendre a la primera. Al finalitzar la
classe vaig fer-li un comentari al professor dient que tenia molta calor a
causa del nerviosisme de fer la classe. Ell va respondre: “Tranquilo, te acostumbraras al finalizar
las practicas harás hecho muchas clases” tenia tota la raó. Per finalitzar aquest
període de pràctiques vaig dur a terme 3 sessions d’hoquei amb els alumnes de
3r de ESO on van sortir força bé.
El segon període
de pràctiques eren autònomes, significa que nosaltres havíem de fer totes les
classes. Durant aquest mes de febrer vaig sentir-me com un professor de
veritat, la sensació que tenia era molt bona, d’haver complert el que realment
volia des de feia molt de temps, ser professor.
Durant aquests
dies, vaig centrar-me amb el disseny d’una unitat didàctica per als alumnes de
3r de la ESO, vaig fer Judo. Va ser difícil iniciar perquè no sabia res d’aquest
esport, com he comentat en la universitat no hem tingut el plaer de practicar
aquest esport. Per tant, començava amb cert neguit de com podrien sortir les
sessions. Vaig buscar informació del reglament, d les tècniques i finalment
vaig quedar amb un amic que ell en la universitat sí que va fer judo.
Un cop
finalitzada la unitat de programació, estic satisfet amb les tècniques que els
alumnes han après encara que m’hagués agradat seguir ja que la normativa del
judo i la puntuació, entre altres, no he
pogut ensenyar-ho per falta de temps. Per aprovar la unitat de programació que
havia dissenyat, els alumnes havien de realitzar dos tasques, la primera
confeccionar una coavaluació amb un company i superar-la, i finalment per grups
fer un treball de les diferents tècniques que s’han practicat durant les 5
sessions.
A part de les
classes de 3r de la ESO, vaig estar fent les de 1r, on els alumnes estaven fent
acrosport amb l’objectiu de realitzar una coreografia amb suport musical, d’aquesta
manera, durant les classes els alumnes eren autònoms en el treball. Els alumnes
de 2n de la ESO estaven fent les sessions que en meu company Xavi havia
planificat sobre curses d’orientació, i finalment 4t de la ESO vàrem començar
amb l’aeròbic. L’experiència amb l’aeròbic que puc treure desprès d’aquests
dies és confusa, per una banda molt content si el grup al que realitzes la
pràctica t’acompanya en el procés d’aprenentatge i de l’altre banda, no tant
bona si tens una sèrie d’alumnes especialment nois que no volen fer aeròbic. La
metodologia que vàrem seguir va ser potenciar a les persones que realment
volien fer l’activitat. Així finalment vàrem involucrar a la resta d’alumnes a
l’activitat.
En el següent apartat
exposarem el que s’ha treballat en el màster i el que ens hem trobat en el
centre de pràctiques.
El primer que penso
quan em faig aquesta relació entre el màster i la pràctica real és que on de
veritat s’aprenen les experiències, la gestió de grups, els nous estils d’aprenentatge,
és en l’escola. És a dir, l’escola és la realitat, és el verdader examen que en
el dia a dia ens hi trobarem. Val a dir, que sense la formació de la
universitat hagués sigut molt més complicat.
Durant les
pràctiques han aparegut aspectes que en la universitat hem treballat com per
exemple tot el referent sobre l’assignatura del Currículum de l’Educació
Física, realitzant Unitats didàctiques, inventaris de material, sortides. Són aspectes
que segur ens trobarem en el centre escolar. Una altra relació important fa
referència sobre entendre en quina etapa de l’adolescència es troba el nen. Aquests
coneixements ens servirà per entendre el perquè de l’actitud dels nens, tot
això ho hem après en l’assignatura de Psicologia del desenvolupament.
Finalment, l’estada
en el centre de pràctiques ens ha fet observar la importància que avui en dia
tenen les TIC en els centres. Des de la Universitat exposen que són molt importants
però quan et dones compte de tal magnitud és quan estàs en un centre escolar. És
una eina que pot ser molt útil i que s’ha de potenciar per beneficiar-se dels
aprenentatge.
Un cop finalitzat
els dos períodes de practiques tornem a la realitzat, tornada a la universitat,
llevar-se aviat, agafar l’autobús... però sense perdre l’esperança que algun
dia seran tots els dies com aquests darrers mesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada